Blog

Open Air Blues In The Garden Dărmănești Jazz Blues Festival

„Cunosc un loc… acolo, vreme de trei zile, nimeni nu este trist… nimeni nu este îngrijorat de nimic… te duc acolo!”
Așa ajungi de obicei la Blues in the garden, adus de cineva din Familie. Pentru că valori precum muzica de calitate, pacea, dragostea și prietenia, îi aduc an de an împreună pe festivalieri la Open Air Blues in the garden, Dărmănești jazz blues festival. În 2023, Familia Blues in the garden se reunește pe 25 august, la festivalul care își construiește moștenirea chiar în fața ochilor tăi, cu artiști pe care fie i-ai așteptat cu nerăbdare, fie îi vei descoperi pentru prima dată, chiar pe scena festivalului.

Statele Unite (Eric Steckel, Sari Schorr, Moonshine Society, Reggie King Sears și Cros), Marea Britanie (The Cinelli Brothers, Krissy Matthews, Ma Bessie and Her Blues Troupe), Canada (Layla Zoe), Germania (Armin Sabol) sunt țările de unde sunt invitați artiștii anul acesta, care vor crea „atmosfera Blues in the garden”, alături de Cristina Radu & The Band și Rareș Totu plays Santana din România.

 Eric Steckel
Întotdeauna am încercat să aducem chitariști noi, printre cei mai buni în branșă, de orice stil, dar cu oareșce slăbiciune pentru #blues #bluesrock sau #hardblues.
În 2023, avem o surpriză și sperăm ca acest concert să devină unul de memorie pentru festivalierii noștri.
Așadar, Mr. Eric Steckel, vine pentru prima

dată în România, la Open Air Blues in the garden, Dărmănești jazz blues festival!
Născut în 1990, Eric Steckel a lansat 12 albume și a făcut turnee în întreaga lume (peste 30 de țări), împărțind scena cu Steve Vai, Gregg Allman, Johnny Winter, John Mayall, Ray Charles, Larry Carlton, Robben Ford, Ace Frehley și alții. În 2021, Guitar Player Magazine îl numește pe Steckel ca fiind unul dintre „10 Future Blues Stars”.
A Few Degrees Warmer (2002), High Action (2004), Havanna (2006), Live at Havanna (2006), Early Pickin'(2007), Feels Like Home (2008), Milestone (2010), Dismantle the Sun (2012), Black Gold (2015), Polyphonic Prayer (2018), Grandview Drive (2020), The Steakhouse Sessions: Vol. 1 (2022) reprezintă munca lui Eric care, la doar 33 de ani este considerat deja un veteran de blues.

 The Cinelli Brothers
The Cinelli Brothers sunt câștigători 2022 ai UK Blues Challenge și locul 2 la challenge-ul de la Memphis, la International Blues Challenge. Sunt reprezentanții Marii Britanii la European Blues Challenge 2023, la Charzow, în Polonia, acolo unde vom fi prezenți și noi, în calitate de invitați ai European Blues Union, organizație a cărei membru suntem.

The Cinelli Brothers reprezintă o generație nouă de muzicieni, care împărtășesc dragostea pentru blues, soul, R&B și adevăratele sunete autentice care au făcut din blues piatra de temelie a istoriei muzicii.
The Cinelli Brothers este un proiect născut dintr-o pasiune comună pentru blues-ul electric din Chicago și Texas din anii 60 și 70, al fraților Marco (chitară și voce) și Alessandro (tobe). Lor li s-au alăturat Tom Julian-Jones (muzicuță, chitară și voce) și Stephen Giry (bas, chitară și voce).
În 2020, 2021 și 2022, The Cinelli Brothers a fost nominalizată la UK Blues Awards drept „Blues Band of the Year”, iar în ianuarie anul acesta, „Villa Jukejoint” a fost nominalizat la UK Blues Awards pentru „Albumul Blues al Anului”.

 Layla Zoe
S-a născut în Nanaimo, British Columbia, Canada. A lansat un EP – You Will – în 2005, urmat de albumul de debut, Shades of Blue (2006), Hoochie Coochie Woman (2007), The

Firegirl și Live at Errington Hall (2008), Sleep Little Girl (2011), The Lily (2013), Live at Spirit of 66 (2015), Blues Caravan și Breaking Free (2016), Songs from the Road (2017).
În 2018 a cântat la Mahindra Blues Festival din Mumbai, alături de John Mayall, Coco Montoya și Walter „Wolfman” Washington și a scos dublul album Gemini.
Nowhere Left to Go a fost înregistrat de la distanță, în timpul constrângerilor pandemiei COVID-19 în Europa (2020), iar ultimul album este The World Could Change (2022).

 Sari Schorr
Posesoarea uneia dintre cele mai impresionante voci din Blues-Rock-ul american, SARI SCHORR, ce a colaborat în carieră cu muzicieni legendari precum Eric Burdon, Carly Simon, Warren Haynes, Taj Mahal sau Keb’ Mo’, este headliner în prima seară a celei de-a patra ediţii a festivalului Open Air Blues in the garden de la Dărmăneşti, Bacău. Sari Schorr era un nume cunoscut melomanilor – în 2015 fusese inclusă în New York Blues Hall of Fame – când i-a atras atenţia veteranului producător Mike Vernon (Eric Clapton, David Bowie, Peter Green, John Mayall)… într-o asemenea măsură încât britanicul a revenit pentru ea în activitate şi i-a produs în 2016 albumul de debut, A Force of Nature, integral compus de artistă, cu excepţia unui cover Supremes şi a piesei oferite de amicul ei Walter Trout. Albumul Live in Europe, lansat în 2020, ce urmase LP-ului de studio Never Say Never din 2018, nu a făcut decât să reconfirme că SARI SCHORR reprezintă actualmente un reper esenţial pentru Blues-Rock-ul urban.

Interviu cu Marius Diaconescu

Open Air Blues In The Garden

Cum a început pasiunea dvs pentru blues?
Firesc aș putea spune. Odată cu primele fire de păr alb. Când ești ”tânăr și neliniștit” ești cu AC/DC, Maiden, Judas, Helloween, Motorhead, Dimmu Borgir în căști. Pe măsură ce anii trec, ”curgi” și tu la vale cu ei și ajungi la Hendrix, SRV, Clapton, la B.B, Buddy Guy, Gary Moore, ZZ Top, sau Taj Mahal. Apoi ajungi la Robert Johnson, Bessie Smith, Etta James, Muddy Waters sau Miles Davis. E ceva ce stă în firea anilor, nu a lucrurilor.
Care a fost motivația inițială de a crea acest festival?
Cineva, cred că Quincy Jones, spunea ”îți dorești să fii ceea ce vezi”. Mi-am dorit foarte mult ca tinerii de pe Valea Uzului, de pe Valea Trotușului și din județul Bacău să aibă ocazia, posibilitatea, de a vedea și altceva, pentru a-și putea dori să devină altceva decât o fac în prezent. Să vadă că există alternativă și la ”muzica de USB” și la ”meleoanee fără număr”. Această motivație a rămas și astăzi, când suntem în pline pregătiri pentru ediția cu numărul patru.
Cum e să organizezi un astfel de festival într-un oraș precum Dărmănești? Care sunt avantajele/ dezavantajele?
Nu-i chiar atât de simplu, dar noi suntem un exemplu fericit, deoarece am avut încă de la prima ediție, suportul autorității locale și acesta este un lucru fantastic. Însă distanța de câteva sute de kilometri până la București sau marile centre urbane, de unde pot veni în timp sponsorii importanți, dar și publicul de gen, nu este de partea noastră. Ca să nu mai vorbesc de infrastructura șubredă a României. Bunăoară avem un aeroport la Bacău, modernizat în ultimii ani, dar pe care la acest moment avem doar două sau trei destinații de unde se operează zboruri. Așa se face că aducem artiștii la Otopeni, la Iași sau Suceava, probabil și Brașov, de unde îi preluăm cu microbuze și îi aducem la Dărmănești. Ori asta înseamnă costuri suplimentare, logistică suplimentară, și altele și altele… Și noi, ca dealtfel toți cei ce locuiesc în zona Moldovei, așteptăm autostrăzile mult promise, aeroporturile pe care să avem contacte cu majoritatea țărilor din Europa.
Cum s-a schimbat comunitatea locală, pe durata primelor 3 ediții, datorită festivalului?
Eu cred că în bine. Direcția cred că este una bună, însă drumul e destul de lung și nu de puține ori anevoios. Blues in the garden face parte dintr-un proiect mai mare, pe care l-am gândit împreună cu autoritatea locală cu mai bine de șapte ani în urmă, atunci când am inițiat proiectul de city branding ”Fabricat în Dărmănești”, în care am inclus, pe lângă Open Air Blues in the garden, Dărmănești jazz blues festival, Târgul gospodăriilor de produse montante La porțile Nemirei – tradiții și obiceiuri – aflat la a șasea ediție, Raliul de viteză în coastă – Trofeul Valea Uzului – aflat la a patra ediție și ne gândim să introducem și alte eventuri cât de curând. Am participat anul trecut la competiția ”Destinația anului” și am reușit să câștigăm secțiunea ”Destinația anului în Moldova și Bucovina”, orașul a căpătat statutul de stațiune turistică de interes local, cred că nu sunt lucruri puține pentru doar șapte ani. În ceea ce privește strict festivalul, cred eu că deja de la ediția a patra din acest an, putem vorbi despre ”familia Blues în the garden”, iar festivalul își construiește moștenirea ca să zic așa, chiar sub ochii acestei familii, cu artiști pe care festivalierii fie i-au așteptat cu nerăbdare, fie îi descoperă pentru prima dată, chiar pe scena festivalului.
Cu ce vă mândriți cel mai mult în ceea ce privește line-up-ul acestei ediții?
58% dintre artiștii de anul acesta, vin pentru prima dată în România. 17% dintre ei sunt din România. 42% sunt voci feminine. În total 50 de artiști pe scenă, grupați în 12 trupe, din Statele Unite, Marea Britanie, Germania și evident, România. Am adus în premieră pentru România pe Artur Menezes în 2021, într-un fel de semi-premieră pe Dan Patlansky în 2022, iar anul acesta aducem în premieră pe Eric Steckel, cel care la 12 ani mergea deja în turneu cu celebrul John Mayall. The Cinelli Brothers, câștigătorii challenge -ului de blues din Marea Britanie și locul doi la International Blues Challenge vor fi deasemeni pe scena din Dărmănești, dar și Layla Zoe (împreună cu Krissy Mattews) sau Sari Schorr, voci feminine deja consacrate în marile festivaluri de gen din Europa și Statele Unite.Un moment inedit va fi concertul-poveste despre celebra Bessie Smith, susținut de Ma Bessie and her blues troupe, așa cum sperăm că vor fi și concertele Moonshine Society, Reggie King Sears sau Armin Sabol. Cristina Radu ne va purta pe ritmuri de bossa-nova, iar Rareș Totu ne va aduce aminte de Carlos Santana.
Cum arată publicul de blues & jazz și cum stă apetitul românilor pentru acest gen de muzică?
N-ați uitat vorbele lui Quincy Jones, nu? ”Îți dorești să fii ceea ce vezi!” Reușita celor de la Brezoi și Gărâna, Suceava, Sighișoara, Brașov, Cluj sau Timișoara, îmi arată mie cel puțin, că public există și arată chiar bine!
Acum depinde doar de noi, de organizatori să încercăm să ținem ștacheta sus și să aducem artiști de calibru, artiști în premieră pentru România, care au în spate cariere clădite în sute, mii de concerte.
Pofta vine mâncând este o vorbă la poporul ăsta neaoș. Eu cred că cei care au ajuns la nivelul la care fac diferența între zgomot și muzică, vor rămâne fideli celei din urmă și își vor educa și pruncii la fel. Așa că, să păstrăm un optimism, chiar dacă unul ponderat, în ceea ce privește viitorul.
Cât de deschiși sunt muzicienii de blues&jazz la invitațiile de a veni să concerteze la noi?
Foarte. Dacă sunt chemați, vin. Să avem noi resursa să îi putem aduce, nu dorința lor de a veni sau nu este problema. Sigur, sunt întrebări de genul ”ce distanță este de la voi până în zona de război din Ucraina”, cât de aproape de zona de conflict este zborul, dar lucrurile ”se liniștesc” ca să zic așa, după ce oferi toate detaliile cerute.
Ce aduce în plus ediția a IV-a Blues in the Garden Festival?
Calitate și speranță. Genuri diversificate, de la blues-jazz la rock blues, de la bossa-nova la metal blues.Și mai ales, gândul de ”familia Blues in the garden”.
Unde vă doriți să ajungă pe viitor acest eveniment?
Eu am mai spus chestia asta, nu ne dorim să fim cel mai mare și mai tare festival din Calea Lactee, dar ținem al naibii de mult la calitatea sunetelor de pe scenă! Ne dorim ca ”familia Blues in the garden” să crească constant de la o ediție la alta, în primul rând prin calitate, noutate și diversitate. Ne dorim ca ”familia Blues in the garden” să-și înceapă planificarea vacanțelor cu festivalul de la Dărmănești, să devină o tradiție pentru ea să vină la fiecare sfârșit de august, la Porțile Nemirei.

Vezi articolul complet